RVS SPAGETTI SPRUITSTUK


NOVEMBER 2004



De tijdelijke uitlaatspruitstuk moet nodig vervangen worden door iets knaps. Het gietijzeren spruitstuk van de peugeot 205 is helaas niet te gebruiken, van die gaat dwars door het achterschot.
Carjoy heeft in het verleden zelf een keer een 1900 ingebouwt en heeft daarbij een spruitstuk ontworpen. Hij heeft er meerdere van laten maken. Ik heb er eentje gepast, maar bij mij past het erg slecht. Bij carjoy zit de motor er schijnbaar anders in. Ik heb ook geprobeert of ik iets kan maken met een 1600 of 2200 spagetti spruitstuk, maar helaas..
Zelf maken dus! Ik wil een 4in1 spruitstuk maken van 38mm RVS met behulp van lasbochtjes.



tekst


Eerst op de auto bepalen hoe de buizen moeten lopen. Ze moeten vrij lopen van de koelslang, achterschot en onderste motorsteun. De 4 buisen moeten onder de auto bij elkaar komen en uiteindelijk moet het aansluiten op een standaard 2.2 demper.


tekst

Het begint wat vorm te krijgen. Alles wordt gemaakt van stukjes pijp en lasbochtjes.


tekst

Ik had een paar uitlaatflensen laten maken uit staal. Daaraan heb ik alles gehecht.


tekst

Onderaan het bochtje om. in de tweede pijp heb ik een kronkel gemaakt om zo de 4 pijplengtes zo gelijk mogelijk te houden. (dat schijnt te moeten van de uitlaat goeroes)


tekst

De houten mal geeft aan waar het eindpunt is van het spruitstuk. (stift markering) De huidige spruitstuk heeft als voorbeeld gedient om de mal te maken.


tekst

Het 4in1 stuk heb ik laten maken. Het schuift straks om de 4 pijpen heen.


tekst

Klaar om afgelast te worden! Is het geen plaatje?


tekst

Zonde om dit onder de auto weg te stoppen. Het zou eigenlijk bovenop de auto gezet moeten worden in een vitrine.


tekst

Ik had al een paar stalen flensen laten maken, en nu heb ik nogmaals flensen laten maken in RVS.


tekst

Afgelast! Eerst zijn de 4 afzonderlijke pijpen gelast en gezuurd. Daarna zijn de bochten in de flens en het 4in1 stuk geschoven. In de flens zijn ze aan de binnenkant gelast, zodat het kromtrekken van de flens minimaal is.


tekst

Het aflassen duurde enkele uren. Er waren 28 pijpverbindingen te lassen. Het koste me een krat hertog-jan.


tekst

Zo ziet het er gemonteerd uit. Om het op zijn plaats te krijgen moet wel de onderste motorsteun even verwijderd worden.


tekst

Een nieuwe demper van carjoy. Het sierstuk heb ik veel korter gemaakt, want het leek net een kruiwagen! De demper zit zo naar mij zin.


tekst

Het wordt best warm in de motorruimte. Om dat wat te verminderen heb ik het spruitstuk ingepakt met exhaust-wrap.
Bij het uiteinde zit de moer voor de lambda sensor.

Home