Megasquirt injectie is een zelfbouw project. De print en de eprom bestel je bij
de amerikaanse bedenkers van megasquirt. De benodigde electronica onderdelen zijn te bestellen
bij digikey, een amerikaanse electronicaleverancier. Het moet zelf in elkaar gesoldeert worden.
De handleiding om het in elkaar te zetten en de programeersoftwarestaan gratis op internet.
|
|
|
Alhier mijn geknutselde injectiecomputer. Het kastje komt van conrad.
|
|
Is dat strak gesoldeert of niet? Het zwarte ding is de MAPsensor die de inlaat druk meet. |
|
Dit is een optionele print van megasquirt. Met zekeringen en relais. Hiermee wordt het
bedraden van de injectie componenten een stuk makkelijker. De gekleurde kluwe draden rechts
komt van de injectiecomputer. Op de klemmen zijn de aansluitingen voor: injectoren,
ontstekings triggerpuls, watertempsensor, luchttempsensor, lambda sensor, gasklepsensor,
brandstofpomp, stationair klep enzovoort.
|
|
En zo ziet het er best wel knap uit!
|
|
Megaview. Een optionele display waarop alle sensorwaardes en proces waardes
te zien zijn. Met de knoppen kunnen ook alle instellingen gewijzigd worden.
De ledjes heb ik er bij gemaakt. Het is gekoppeld aan de lambda sensor en
geeft aan hoe arm of rijk de verbranding is.
|
|
Het megasquirt brein krijgt een plaatsje op de plank onder het dashboard.
Afstellen gebeurt met de computer.
|
|
Er is een hoop in te stellen. Wat voor injectoren zijn het (cc/min), hoeveel injectoren,
alles tegelijk of om de beurt inspuiten, hoeveel inspuitingen per omwenteling,
inspuiting correctie door de lambda sonde, hoeveel in te spuiten bij het warm starten, hoeveel in te
spuiten bij het koud starten, hoeveel extra in te spuiten als het koud is (opwarmen
van de motor in 10 temperatuur stappen), hoeveel extra in te spuiten bij het intrappen
van het gas (acceleratiepomp), hoeveel minder in te spuiten als het ags wordt losgelaten,
de VE tabel (8x8 waardes hoeveel in te spuiten bij welke toerental bij welke inlaatdruk) Kortom, een hoop te doen. Erg leuk en leerzaam, maar er gaat wel een hoop tijd in zitten. De laptop gaat mee in de auto en rijdende voort worden er logs gemaakt. Daarna wordt met analyse software de logs bekeken en de instellingen verfijnt. |
|
De megasquirt heeft een syncronisatie nodig met de motor. Ik had dat eerst gemaakt
door een draad van de bonine te gebruiken. Dat gaf echter wat verstoring in de megasquirt.
Ik heb daarna een sensor gemaakt op de poelie van de nokkenas. In die poelie zitten
6 gaten die de sensor detecteert.
|
|
Een omron inductieve sensor..
|
|
...
|
|
Om het tunen eenvoudiger te maken heb ik een wide-band lambda sensor gemonteert.
Hiermee kun je echt uitlezen wat de benzine-lucht verhouding is.
Met een gewone narrow-band lambda sensor kun je alleen zien of het benzinemengsel arm, goed of rijk is.
Het ding op de foto is een kastje wat bij een wide-band lambda hoort. Dit zet het lambda signaal om
in een 0-10 volt signaal. Dit spul komt van Innovate. Dit is met de laptop te programeren
hoe de twee uitgangen moeten werken. Eén uitgang is op de megasquirt aangesloten en
de andere op de ledjesbalk van het display.
|
Links: Megasquirt Megasquirt manual Innovate WB lambda controller |
|