Mijn murena is uitgevoerd met de 1600 motor. Die lekt enigzins olie, waaraan ik me erger.
Om dat te verhelpen moet het motorblok eruit gehaald worden, want het is de krukaslager wat lekt.
Nou had ik ergens gelezen dat het relatief eenvoudig is om een motor in te bouwen
van een peugeot 205 gti 1900cc. Dus dacht ik: als de motor er toch uit moet, dan prak ik er wel
die 1900 motor in. En als er eenmaal een gedachte bij mij is opgekomen, dan moet het gebeuren ook! Op marktplaats een motor met versnellingsbak gekocht. Op mijn werk mocht ik in de werkplaats een hoekje gebruiken om de motor inbouw te doen. Ik dacht dat wel even te fiksen in een paar weken.... (niet dus) |
|
|
Werkplaats is erg prettig. Het is er droog, warm, licht, schoon en veel gereedschap
is voorhanden. Perslucht en een hef(brug)truck zijn erg handig. Op de voorgrond de 1900 motor. De 1600 motor eruit halen is een peuleschilletje met behulp van het werkplaatshandboek. Daarbij is de heftruck erg handig, want het motorblok moet je laten zakken en daarna de auto over het motorblok heen tillen. |
|
Met wat hout heb ik de motor gepositioneerd. En daar had ik gelijk het grootste probleem
te pakken. Ik kon geen goeie positie vinden. Het probleem was dat de versnellingsbak boven
de draagarm zit. Bij het inveren kan de draagarm de bak raken! Ik probeerde de motor zoveel
mogelijk naar rechts te plaatsen, maar de bak bleef boven de draagarm. Dus plaatste ik de motor
maar zo hoog mogelijk. Aan de bovenkant van de bak heb ik zoveel mogelijk aluminium weggeslepen.
Uiteindelijk had ik ongeveer 1cm ruimte tussen de bak en het chassis. De draagarm kan de bak
echter nog steeds raken.
|
|
De versnellingsbak motorsteun. (probeer versie) Er zitten een paar grote "oren" aan de bak waaraan ik de motorsteun heb bevestigd. De rubberen chassis-motorsteun blijt op de orginele plek zitten. |
|
De rechter motorsteun. (probeer versie) De rubberen chassis-motorsteun moet wat naar buiten geplaatst worden. En er moet wat afgeslepen worden van het plateautje waar de steun op staat. Dit is om ruimte te geven aan het motorblok die maximaal maar rechts moet. Dat stukje afslijpen is gebruikelijk bij een 1900 inbouw. Onder de rubberen chassis steun heb ik een stuk ijzer gemaakt zodat de steun een goeie "fundering" heeft. |
|
Dit is het enigste wat er aan de auto verslepen is. Voor de rest is er niet aan
het chassis geslepen of gelast.
|
|
De linker motorsteun. Let op het weggeslepen materiaal op de bak. |
|
De rechter motorsteun na een likje hamerrite. Het stukje "fundering" zit er onder.
|
|
De twee motorsteunen en de onderste motorsteun. De onderste motorsteun wordt vastgebout aan een stuk chassiskoker wat middenonder de kattebak zit. De chassiskoker heb ik volledig gevult met epoxyhars en daarna de boutgaten doorgeboort. Zodoende kan ik de bouten stevig vastdraaien, zonder dat de chassiskoker platgedrukt wordt. Een fotootje staat bij de uitlaat pagina. Foto |
|
De onderste motorsteun.
|
|
De versnellingsbak zit boven de draagarm. Om te testen of ze elkaar kunnen raken
moet de auto een stuk inveren. hoe kun je dat beter doen dan met wat aardappelen?
|
|
Een paar honderd kilo piepers.
|
|
Zo'n 1cm speling. Het zal waarschijnlijk nog meer inveren bij snelle bochten
en drempels?? We zien wel.
|
|
De versnellingsbak bediening is makkelijk. De hevel onderaan de verticale draaistang
is er andersom opgelast. Doe je dat niet, dan zit z'n 1,3 en 5 naar achteren en z'n
2 en 4 naar voren. Op de schakelstang die onder de auto loopt is de arm afgeslepen
en er aan de achterkant weer opgelast. De versnellingsbak is van het type BE1. Deze heeft de achteruitversnelling naast z'n 1 zitten. De matra 1600 heeft z'n achteruit onder z'n 5 zitten. Onderaan de versnellingspook zit een achteruitblokkering zodat je de pook eerst naar beneden moet duwen voordat je z'n achteruit kan inschakelen. Die AR-blokkering is nu verbouwt omdat de AR op een andere plek zit. Dit is noodzakelijk, anders kan je z'n 1 niet vinden. Ik heb er helaas geen foto van. |
|
Koeling Het thermostaathuis is omgedraait zodat de slang de naar voren gaat. Is wel zo handig. De koelslang loopt met wat rubberen bochtjes onder de inlaat door en komt naast de startmotor uit. Met een rubber bochtje sluit ik die dan zo aan op de koelbuizen onder de auto. En de kachelaansluiting is ook naar voren gebracht en met wat rvs pijp naar onder gebracht. Die kan ook zo met een rubber bochtje op de koelbuizen. |
|
in de kachelslang zit een aluminiun huis met een sensor erin. En aan dat huis zit de
stationairklep. Huis en klep zaten eerst aan de andere kant.
|
|
De koelwater retour aansluitingen zitten aan de achterkant van het blok.
Met wat rvs pijpen leid ik het koelwater langs de motor om naar voren. Het expansietankje verhuist naar de rechterkant. Op de kachel retourslang maak ik een Tstuk waarop het expansietankje wordt aangesloten. |
|
Dit gedrocht is de uitlaatspruitstuk. Even snel in elkaar geflanst zodat dat geen opstakel meer is.
De spruitstuk van de peugeot kan ik niet gtebruiken, want dan zou ik door het achterschot
heen moeten. Een knappe spruitstuk maak ik later wel. Dit spruitstuk is zo gemaakt, dat een matra 2.2 uitlaat erop aansluit. |
|
Bij de matra 1600 zit de uitlaat bevestigd aan het motorblok, terwijl de 2.2
uitlaat aan het chassis hangt. Omdat ik de 2.2 uitlaat ga gebruiken moet ik dus
chassis ophangpunten maken. Op de foto de rechter ophangpunt.
|
|
Electra! Op de motor heb ik een knappe kabelboom gemaakt met aanslutingen voor de startmotor, watertempsensor, startmotor, ontsteking, oliedruk enzo. Die kabelboom komt uit in een stekker die ik aansluit op de orginele matra chassis-kabelboom-stekker die bij het vacuumtankje zit. Geen geknip in de chassis kabelboom! De peugeot motormanegment krijgt voorlopig een plaatsje in de kattebak. De kabelboom die erbij hoort heb ik even snel erin geflikkert. Ziet er niet uit. Later maak ik wel een knappe. De brandstofpomp komt uit een citroen bx gti. |
|
De luchtmassameter zit gemonteerd op een daarvoor gemaakt steuntje.
De rubberen bocht die aansluit op de gasklep is wat ingekort, anders past het niet.
(de tank zit in de weg)
De bobine heeft een plaatsje gekregen onder de luchtmassameter. (niet te zien)
|
|
Meevaller: de matra koppelingscilinder past zomaar op de peugeot bak!
|
|
Gemodificeerde aandrijs assen. De bovenste is de rechter as. Het is een stuk matra as
en een stuk peugeot as samengelast. De onderste is de linker as. Die is wat korter.
Het is de matra as die aan één kant wat is afgedraait en daar is de peugeot homokineet opgelast.
|
|
Dit is de peugeot homokineet waarin een nylon prop is gemaakt. In de matra homokineet
zit een veer en in de peugeot echter homokineet ook. Er mag maar één veer zijn.
De andere kant hoort een nylon prop te zijn. Dus vandaar.
|
|
Matra hoes-blikjes zijn lastig te monteren. Dit is mijn methode, maar er zijn vast
betere mothodes...
|
|
De linker aandrijf as. Het maakt een scherpe knik als het wiel helemaal uitgeveerd is.
Is niet goed.
|
De aandrijf assen blijken inderdaad een te scherpe knik te maken. Bij het maken van een snelle bocht hoorde je "klung klung" geluiden ervanaf komen. Ik heb daarna de motor 1cm verlaagt en daarna kwam dat niet meer voor. Ook door die scherpe knik in de assen versleten de homokineet stofhoezen erg snel. Na 15000 km moest ik er al 1 vervangen! Voor de rest is de conversie wel goed geslaagd. De motor is betrouwbaar en ik heb vertrouwen in het geheel (afgezien van de aandrijfassen) Ik vind echter het vermogen tegenvallen. Dat komt misschien omdat ik tijdens deze ombouw een mazda rx-7 heb gekocht. De injectie vind ik ook maar een vaag iets. Ik zou er graag wat controle over willen uitoefenen. Via een vriend van een vriend kwam ik in aanraking met megasquirt injectie. Dat lijkt me wel wat. Links: Matrasport.dk van Lennart Sorth met enkele conversions Bagheera van Roterberg met een MI16 motor |
|